SIPRI raporu: Türkiye’nin askeri harcamaları 25 milyar dolar oldu

Türkiye’nin Askeri Harcamaları, 2024 Yılında 25 Milyar Dolarla 17. Sırada




İsveç merkezli Stockholm Uluslararası Barış Araştırmaları Enstitüsü’nün (SIPRI) 2024 yılı özelinde küresel askeri harcamaları gösteren yıllık raporu yayımlandı. Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu birçok ülke geçtiğimiz yıl savunma harcamalarını artırdı. Savunma harcamaları küresel ölçekte yüzde 9,4 artarak 2 trilyon 718 milyar dolar ile yeniden rekor kırdı. Bu, Soğuk Savaş’ın sona ermesinden bu yana en yüksek yıllık artış.

Türkiye’nin Askeri Harcamaları Artış Trendinde




SIPRI raporuna göre Türkiye’nin askeri harcamaları 2015 ile 2024 arasındaki dönemde yüzde 110’luk artış gösterdi. Türkiye, 2024 yılında toplamda 25 milyar dolar harcama gerçekleştirdi. Bu, bir önceki yıla göre yüzde 12’lik artış anlamına geliyor. Yapılan harcama, gayrisafi yurtiçi hasılaya oranı ise yüzde 1,9 olarak gerçekleşti.



NATO, üye ülkelerin gayrisafi yurt içi hasılalarının yüzde 2’sini savunma harcamalarına ayırmalarını bekliyor. Bu bağlamda SIPRI raporuna göre Türkiye, bu eşiği ıskalamış durumda. Ancak bu oranlar hesaplamalara göre değişkenlik gösterebiliyor. NATO’nun kendi verilerine göre Türkiye, 2024’te yaklaşık 22,7 milyar dolar harcayarak yüzde 2,09 oran yakaladı.

Küresel Silahlanma Trendi Yükselişte




Üst üste ikinci yıl boyunca, dünyanın beş coğrafi bölgesinin tamamında askeri harcamalar arttı. Bu durum, dünya genelinde artan jeopolitik gerilimleri yansıtıyor. Küresel harcamalardaki on yıllık artış eğilimi, kısmen Avrupa’daki harcamaların yükselmesine — özellikle süregelen Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle — ve Orta Doğu’daki artışa — Gazze’deki savaş ve bölgesel çatışmaların etkisiyle — bağlanabilir. Ayrıca birçok ülke, askeri harcamalarını artırma taahhüdünde bulundu; bu da önümüzdeki yıllarda küresel harcamalarda daha fazla artışa yol açacak.



Rapora göre ABD, Çin, Rusya, Almanya ve Hindistan’ın askeri harcamalarının küresel harcamaların yüzde 60’ını oluşturduğu görülüyor. ABD, 997 milyar dolar harcama yaparken onu 314 milyar dolar ile Çin, 149 milyar dolar ile Rusya, 88,5 milyar dolar ile Almanya ve 86,1 milyar dolar ile Hindistan takip etti.

Ukrayna, GSYİH’sının yüzde 34’ünü savunmaya ayırarak en fazla askeri harcama yapan ülke oldu. Ülkenin harcamaları ise yüzde 64,7 milyar dolar oldu.

İsrail’in Yoğun Askeri Harcamaları

Öte yandan Türkiye’yi de yakından ilgilendiren İsrail ise harcamalarını artırmaya devam ediyor. Geçtiğimiz yıl 46,5 milyar dolar harcama yapan İsrail, sadece bir yılda yüzde 65’lik artış kaydetti. Bu artışın nedeni olarak ise Gazze’de devam eden savaş ve Lübnan’daki Hizbullah ile artan gerilim gösteriliyor.

Related Posts

Next Sosyal’den 1 milyonuncu kullanıcı için hediye kampanyası

TEKNOFEST Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, Türkiye’nin yeni sosyal medya platformu Next Sosyal’in, 1 milyonuncu kullanıcıya yaklaştığını açıkladı.

iPhone 17 Pro, daha iyi telefon görüşmesi için antenlerin yerini değiştirecek

Görünüşe göre, iPhone 17 Pro modeliyle birlikte telefon aramaları sırasında yaşanan bağlantı sorunlarını ortadan kaldıracak önemli bir yenilik gelebilir.

Otomotiv devi 2023-2025 model 103 bin aracını geri çağırdı

Otomotiv sektörünün önde gelen markalarından Ford, 103 bin aracını ABD’de geri aks cıvatası nedeniyle geri çağırdı.

Tesla Cybertruck, ikinci elde “çakıldı”

Tesla araçlarını satın alıp Instagram’dan otonom sürüş hikayeleri atarak eğlenenler yeni bir krizle karşı karşıya. Araçlarını ikinci elde satmakta zorlanıyorlar. Krizin öncüsü ise Cybertruck kamyonetleri!

Yapay zeka Spotify’da kontrolü ele geçiriyor: Müzik artık eskisi gibi değil!

Spotify’ın yapay zeka destekli algoritmaları, müzik dinleme alışkanlıklarımızı tamamen değiştirse de, bu dönüşüm insanlığın duygusal bağlarını zayıflatıyor ve sanatçıların emeğini yok sayıyor. Müzik artık sadece bir deneyim değil, yapay zeka hesaplarına teslim edilen bir sürece dönüşüyor.

Füsun Sarp Nebil, Next Sosyal ve Next Mesajlaşma’yı değerlendirdi: Trump usulü, kendi sosyal medyalarını kurmaya özenmişler ama yine yerli ve millî değil

Füsun Sarp Nebil, Next Sosyal ve Next Mesajlaşma’yı değerlendirdi: Trump usulü, kendi sosyal medyalarını kurmaya özenmişler ama yine yerli ve millî değil