“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Elektrik gerektirmeyen tuzla çalışan buzdolabı icat edildi

3 Hintli genç elektriksiz çalışan buzdolabı icat etti. İcat, Asya Bölgesi kategorisinde 2025 Dünya Ödülü “Premio de la Tierra”yı kazandı.

Huawei Watch Fit 4 ve Fit 4 Pro’nun hem görselleri hem özellikleri sızdırıldı

Huawei, 15 Mayıs’ta düzenleyeceği etkinlikte yeni Watch Fit 4 ve Watch Fit 4 Pro modellerini tanıtmaya hazırlanıyor. Tanıtım öncesinde Litvanya merkezli bir perakendecinin sitesinde listelenen akıllı saatler, hem teknik özellikleri hem de …

SIPRI raporu: Türkiye’nin askeri harcamaları 25 milyar dolar oldu

İsveç merkezli Stockholm Uluslararası Barış Araştırmaları Enstitüsü’nün (SIPRI) 2024 yılı özelinde küresel askeri harcamalar gösteren yıllık raporu yayımlandı. Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu birçok ülke geçtiğimiz yıl savunma harcamalarını …

iPhone pil sağlığı nasıl artırılır?

iPhone kullanıcılarının en büyük endişelerinden biri, zamanla kaçınılmaz olarak azalan pil sağlığıdır. Premium fiyat etiketine sahip bu akıllı telefonlar yüksek performans sunsa da, günlük yoğun kullanımda batarya sağlığı beklenenden hızlı düşebilir …

Bu elektrikli kamyon, 300 eve elektrik sağlayabiliyor

Çin merkezli Sunwoda Energy, 2 MWh enerji depolama kapasitesine sahip dünyanın ilk 10 metre sınıfı mobil enerji depolama aracı olan Sunwoda MESS 2000’i tanıttı.  10 metre uzunluğundaki kamyon, 2 MWh batarya kapasitesiyle 300 eve bir gün yetecek …

AB, 5. nesil muharebe tankı için FMBTech projesini başlattı

Avrupa Birliği (AB) üyesi 13 ülke ve Norveç’in yer aldığı dev bir konsorsiyum, ana muharebe tanklarını çağın ihtiyaçlarına göre dönüştürmek için kolları sıvadı. “Mevcut ve Gelecekteki Ana Muharebe Tankları Teknolojileri” (FMBTech) adı verilen …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir